Om Domiciliëring via Mollie te laten verlopen voeg je een betaallink toe aan je e-mailbericht. Klik tijdens de wizard op “Betaallink voor Domiciliëring toevoegen” om automatisch een betaallink aan het standaard e-mailbericht toe te voegen. Deze kun je later steeds aanpassen via de instellingen.


Stel automatische betalingen via domiciliëring in om betalingen na een door jou gekozen aantal dagen te verwerken voor klanten die hiervoor toestemming hebben gegeven. Na het verzenden van een factuur wacht het systeem het ingestelde aantal dagen voordat het automatisch het verschuldigde bedrag van de bankrekening van de klant afschrijft.



Om een domiciliëring uit te kunnen voeren moet je hiervoor eerst toestemming krijgen van jouw klant. Toestemming kan je bekomen door, via een betaallink, een eerste betaling van een factuur door de klant uit te laten voeren.



Pas de begeleidende tekst aan waar nodig. Deze kan je toevoegen tussen [direct-collection-link]Klik hier om uw factuur online te betalen. Activeer automatisch betalen via domiciliëring.[/direct-collection-link] om de link enkel te tonen als de toestemming voor domiciliëring nog niet werd gegeven.


Voeg in de begeleidende tekst tussen [direct-collection] en [/direct-collection] tekst toe om aan te duiden dat de factuur automatisch via domiciliëring zal worden betaald. De tekst wordt enkel getoond indien je reeds toestemming tot domiciliëring door de klant hebt ontvangen.


Bijvoorbeeld:

[direct-collection]Deze factuur wordt automatisch betaald via domiciliëring.[/direct-collection]


Door de betaallink te volgen (deze vind je ook bij de factuurhistoriek onderaan de verzonden factuur) wordt de klant, net als bij de gewone betaallink, doorverwezen naar een betaalpagina waar de betaalwijze kan worden gekozen. Bijkomend wordt er toestemming voor domiciliëring gevraagd.


Eenmaal de klant de betaling heeft uitgevoerd wordt net als bij de gewone betaallink onmiddellijk de betaling van de factuur uitgevoerd. Hoe volgende domiciliëringen worden uitgevoerd (rechtstreeks op bankrekening of via kredietkaart) is afhankelijk van de gekozen betaalwijze van de klant. Toekomstige betalingen rechtstreeks uitvoeren is mogelijk mits het aanvinken van de checkbox: 'Geef begunstigde toestemming om toekomstige betalingen automatisch via de gekozen betaalwijze uit te voeren'



Gegeven toestemming kan worden opgevraagd bij de klantengegevens in het blok “Gegevens”.

Aangezien toestemming ook kan worden ingetrokken door de klant kan je de laatste status bijwerken via de knop “Status bijwerken”.



Om een rechtsteekse betaling via domiciliëring uit te voeren klik je op de knop “Betaling” van de desbetreffende factuur. Een nieuwe knop “Domiciliëring” is beschikbaar indien toestemming werd verleend. Via “Rechtstreeks betalen” voer je een aanvraag tot betaling in voor het openstaande bedrag. Eenmaal de betaling werd uitgevoerd wordt de status van de factuur automatisch aangepast naar “Betaald”.



Voor abonnementen kan je de domiciliëring ook automatisch laten uitvoeren na aanmaak van de factuur. Hiervoor vink je tijdens aanmaak van het abonnement de optie “Factuur automatisch betalen via domiciliëring (indien beschikbaar)” aan.


QR-code domiciliëring (via Mollie koppeling)

Betalingen via QR-codes bieden snelheid, gemak en veiligheid, zowel voor klanten als handelaren. Het is een moderne betaalmethode die steeds populairder wordt.


Om een automatische QR code te activeren, ga dan naar de layout, scroll helemaal naar beneden en vink bij QR-code 'Mollie betaal en activeer domiciliëring (via Mollie koppeling) aan en bepaal de positie van de QR code op de pagina.



Op de factuur zie je nu de QR-code verschijnen en wordt de extra mededeling 'Volgende keer automatisch betalen? Activeer tijdens de betaling. Dit wordt op elke factuur vermeld totdat de klant ervoor kiest om de domiciliëring te activeren.

 


Het is aan te raden om "[direct-collection]Deze factuur wordt automatisch betaald via domiciliëring.[/direct-collection]" toe te voegen in het notitie-veld van de layout-editor. Zo krijgt de klant een melding dat de betaling via domiciliëring plaatsvindt als er geen QR-code wordt getoond.

  Meer info? Lees onderstaande nuttige artikels